söndag 15 november 2009

Veganglass med variationer

När jag var ungefär 7 år började jag tjata på mina föräldrar om en glassmaskin. Eftersom vi hade en minimal frys, tyckte de inte att det var någon god idé, så det blev ingen. När jag tog upp saken med mamma för några år sedan, undrade hon varför jag inte hade köpt en själv, nu när jag hade pluggat färdigt, hade frys och dessutom lön. Hon hade en poäng där! Efter mycket letande och övervägande införskaffade jag en glassmaskin från Krups. Man ställer hela bunken i frysen ett dygn innan man vill göra glass. Sedan kan bunken "tinas" igen, till skillnad från det frysblock som används i Philips glassmaskin. Det måste alltid frysförvaras, nämligen.

Det här grundreceptet på glass har jag använt många gånger. Det kan varieras efter behag; mina två favoriter så här långt är romrussinglass och bärglass med mandelmassa. Mmmmmm.... Glassen blir ganska lös, och det är därför bra om den kan stå en timme i frysen innan servering. Om den sparas blir den dock väldigt hård - en bra ursäkt för att smaska i sig alltsammans!

GRUNDRECEPT PÅ GLASS
1 pkt Soyatoo-grädde (300 ml)
4 dl sojamjölk
3/4 dl socker (jag brukar använda farinsocker)
1 msk vaniljsocker

Se till att sojagrädden och sojamjölken är väl kyld. Blanda samman alla ingredienser och kör i glassmaskin. Låt stå någon timme i frysen innan servering.

ROMRUSSINGLASS (ej gravidvänlig...)
1 sats grundrecept på glass
3/4 dl russin
1/2 dl rom (blir godast med vit rom, tycker jag)

Marinera russinen i rom i någon timme. Tillsätt detta i glassblandningen när glassen nästan är fryst. Jag har testat att blanda romrussinen från början, men då tar det längre tid för glassen att frysa p.g.a. alkoholen.

BÄRGLASS MED MANDELMASSA
1 sats grundrecept på glass
1 msk pressad citron
100 g riven Odense mandelmassa (eller gör egen)
100 g djupfryst hallon-blåbärsblandning

Blanda samman alltsammans och kör i glassmaskin. Om man vill ha bären hela, bör de tillsättas mot slutet, när glassmassan nästan är fryst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar