måndag 23 november 2009

Rödkålsgryta med kastanjer och ugnsbakad kumminpotatis

Jag är väldigt förtjust i kål i alla dess former. När det gäller rödkål vill jag gärna ha den tillagad på något "syrligt sätt". Till skillnad från många andra får jag väldigt sällan magproblem av kål (men av väldigt mycket annat) och kan äta mängder... Receptet nedan har hängt med i många, många år. Jag tror att det ursprungligen kom från någon tidig version av Crank's kokbok, minns inte vilken, och har ingen notering om källa i min avskrift heller. Sedan har jag förstås modifierat grytan en del. Här är min version! Extra gott blir det med kastanjer, men om man inte hittar det, så går de bra att utesluta.

RÖDKÅLSGRYTA MED KASTANJER
12 färska kastanjer
ca 600 g rödkål i tjocka strimlor (1 cm breda, 2-3 cm långa)
1 skivad gul lök
1 skivad morot
1 äpple i klyftor
olja
1 tsk malen kryddpeppar
1 tsk kummin
1 lagerblad
1 krm svartpeppar
1 krm riven muskot
1 tsk rivet skal av apelsin (obesprutad) eller malda pomeransskal
1 dl vatten
½ dl rödvin/rött matlagningsvin
1 msk ättiksprit (12%)
½-1 msk honung (eller sirap/farinsocker om du inte äter honung)
1 tsk timjan

Skär ett kryss i varje kastanj. Rosta i ugn, 225 grader, ca 30 minuter. Skala kastanjerna och dela dem i mindre bitar. Fräs grönsakerna i oljan i några minuter. Tillsätt kryddor, vatten, vin och ättika och låt puttra i 20-30 minuter. Smaka av med honung/farinsocker/sirap och timjan. Servera med ris eller potatis (se förslag nedan).

Man kan variera grytan med vitkål och vitt vin istället för rödkål och rött vin, och om man inte hittar kastanjer kan de uteslutas. Fast det blir förstås inte riktigt samma sak...

UGNSBAKAD KUMMINPOTATIS
8 stora potatisar (ej bakpotatis, för de är oftast importerade)
olja
hel kummin
ev. salt

Borsta potatisen. Skär i halvor och ställ i en ugnssäker form med snittytan uppåt. Pensla med olja. Strö över kummin och salt. Hysta in i ugnen, 225 grader, i 45-60 minuter eller tills halvorna börjar få lite färg och potatisen är mjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar