söndag 15 november 2009

Kladdfritt bröd med eller utan gluten

Det här brödet är både gott, snabbt och enkelt att göra. Minimalt med kladd, eftersom degen inte behöver knådas. Den enda disken är måttsatsen, grytan/degbunken och sleven, samt förstås, formen som man väljer att baka brödet i. Jag brukar använda en ugnsform i glas. Ni vet, en sådan där som man gör gratänger och lasange i. Man kan använda nästan vilket mjöl som helst med hyfsat resultat. Brödet blir absolut fluffigast med vetemjöl eller durumvete, men det fungerar även med bovetemjöl. Teffmjöl har jag ännu inte testat... Däremot kikärtsmjöl, blev sådär. Om man väljer ett glutenfritt alternativ kan det vara bra att tillsätta 1-2 msk linfrön, fiberhusk eller psyllumfrön för att brödet inte ska bli torrt. Bör ätas nygräddat eller frysas in samma dag som det bakas.

KLADDFRITT BRÖD, 1 st
25-50 g jäst (mindre jäst = längre jästid)
4 dl vatten
5 dl mjöl (t.ex. durumvete, vete, dinkel. Glutenfritt: bovete, teff...)
ev. 1-2 msk linfrön/psyllumfrön/fiberhusk
1 tsk socker
ev. 1 tsk salt (brukar jag skippa)
1-2 msk olja (helst kallpressad rapsolja)
ev. valfri dekoration, t.ex. flingsalt och rosmarin, soltorkade tomater i strimlor, vallmofrön, mix av pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön och lite salt...

Lös upp jästen i vattnet. Tilsätt övriga ingredienser utom dekorationen (dekoration kan dock blandas i för smaksättning!) och rör till en jämn, lös smet. Häll i smord och bröad form. Strö ev. över dekorationen och tryck ner den lite i degen med blöt hand (så fastnar man inte i degen). Låt jäsa 30 min. Grädda, 20-30 min, 175 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar