söndag 15 november 2009

Glutenfritt surdegsbröd av teff

Jag älskar att baka, helst matbröd, och helst med surdeg. När jag insåg att Pyret i min mage gjorde att jag mådde tokilla av vanligt bröd tog det inte alltför lång tid innan jag började experimentera med glutenfritt bröd. En helt ny värld öppnade sig! Butikernas sortiment av gluten- och vetefritt bröd är dock tämligen magert, och dessutom dyrt. Här är favvobrödet just nu. Kladdigt, ja, surt, ja, passar väldigt bra med vegan-hårdost eller svartvinbärssylt som pålägg.

Teff är ett gräs som används mycket i Etiopien och Eritrea till basbrödet injera. Kan vara svårt att få tag på i Sverige, men vissa hälsokostaffärer och "utländska affärer" kan ha det. Jag har hittat det i Hötorgshallen och på Taj Mahal på Kammakargatan i Stockholm.

GLUTENFRITT SURDEGSBRÖD AV TEFF
4 dl teffmjöl blandas med vatten till en tjock smet i en glasburk med lock. Låt stå ca 3 dygn på varm plats tills små bubblor syns. Om smeten skiktar sig i "vattenfas" och "mjölfas" behövs mer mjöl.

1 dl röda linser kokas i 3 dl vatten. Låt svalna.
1 dl fibrex
1 dl psyllumfrö
1 dl hela linfrön
25 g jäst
mer vatten
teffmjöl, bovetemjöl, majsmjöl eller en blandning av alla sorterna

Blanda kokta linser (inklusive vattnet), fibrex, psyllumfrö, linfrön och surdeg till en lös smet. Låt stå och svälla en stund. Tillsätt jäst, mer vatten samt önskad mängd mjöl så att det blir en lös smet (reglera grovheten på brödet med vatten, mjölsort och mjölmängd. Teff är ganska grovt, majs är finare). Låt jäsa någon timme. Häll ut på bakplåtspapper i långpanna och platta ut till en 1-1½ cm tjock platta. Låt jäsa igen någon timme. Grädda, 175 grader i 45-60 minuter. Skär i bitar när brödet har svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar