torsdag 19 november 2009

Glutenfri vegansk mjuk pepparkaka

Helgen som gick bakade jag en mjuk pepparkaka (icke-vegansk) till svärföräldrarna, som var på besök. Luktade jul i hela huset... Resulterade även i att jag blev sjukt sugen på att göra en mjuk pepparkaka som även jag kunde äta, och igår, efter diverse surfande på nätet och bläddrande i kokböcker, vågade jag äntligen testa. Det blev riktigt bra! Kakan blev inte alls så torr och kompakt som jag hade befarat att den skulle bli. Mannen, som hade den "vanliga" pepparkakan i friskt minne, tyckte att den var "fluffig och smakade mycket pepparkaka". Här kommer receptet! Man kan nog utan vidare använda andra glutenfria mjölsorter än dem jag valde, eller ersätta med naturligt glutenfri mjölmix (som jag vägrar använda, jag vill baka från grunden!).

GLUTENFRI VEGANSK MJUK PEPPARKAKA
1 dl farinsocker
1 dl bovetemjöl
1 dl teffmjöl
1 dl majsmjöl
½ tsk bikarbonat
½ msk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1 tsk malda nejlikor (kan nog minskas lite)
½ msk psyllumfrö (kan uteslutas)
1 finriven morot
1½ dl sojayoghurt naturell
½ dl vatten
1 msk mjölkfritt margarin

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt morot, sojayoghurt, vatten och margarin. Rör samman till en ganska lös smet. Häll i smord och mjölad (med glutenfritt mjöl) kransform. Grädda, längst ner i ugnen, 175 grader, i ca 40 minuter.

3 kommentarer:

  1. Hejsan, tror du man kan göra detta till muffins liknande saker också?
    Hur skall man då tänka, när det som kaka skall vara inne 40 min i ugnen...???

    Gillar att göra muffins men har inget bra recept ännu som är utifrån våra allergier mm.

    Vänligen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror absolut att det går att baka muffins av smeten! Egentligen är muffins ju bara sockerkaka som gräddas lite kortare tid vid högre temperatur och i en annan typ av form. Bäst är förmodligen att använda en muffinsplåt, som man ställer pappersformar i, eftersom smeten är ganska lös. Använd annars "extra stabila" bakformar eller minska på mängden vätska i smeten.

      Generellt - när man omvandlar ett recept på mjuk kaka till muffins, höj ugnstemperaturen (runt 200-225 grader), korta baktiden (beror på hur stora formar du har, men 5-15 min, kortare tid för mindre formar) och grädda i mitten av ugnen istället för i nedre delen.

      Kan även vara värt att testa att tillsätta lite mer fett och mindre vätska för att inte muffinsarna ska flyta ut så mycket.

      Teffmjöl och majsmjöl kan bytas ut mot t.ex. rismjöl, bovetemjöl, hirsmjöl. quinoamjöl eller amaranthmjöl. En eller flera sorter. Rekommenderar inte stärkelse, som många glutenfria recept och alla mixer är baserade på, eftersom det ger väldigt kompakta kakor med konstig konsistens.

      Lycka till!

      Radera
  2. Okej, tackar =)
    testade göra lite igår och dom gick och äta men skulle nog denna gång inte tagit med råsocker kanske =) utan endast mjöl, bakpulver + bikarbonat och smaksättning, vätska och fett...kanske agavesirap istället, det vart som "tjockt sött" med råsocker =( *blä*

    Skall försöka göra scones på Teff mjöl också, dottern saknar bröd men jag är så himla dålig på att baka - ingen inspiration alls eller lust...har försökt hitta någon som kan baka så jag kan köpa =) via iFokus forum efter vad vi tål men ej hittat någon ännu, tänkte man kunde skicka 1 gång i månaden i sånt färdigt paket och så kan jag frysa in =) *fniss* bra ide tycker då jag som inte är alls intresserad av att baka och endast misslyckas då jag försöker...

    Lagar hellre mat!

    Grattis till lillpysen =)

    SvaraRadera