söndag 15 november 2009

Förstoppningskur - Rödbetssoppa och katrinplommonkräm

Sent i graviditeten är förstoppning ganska vanligt... Så även för min del, tills jag kom på vad som hjälper. Katrinplommonkräm! Det fungerar med okokta katrinplommon, men i form av kräm är de mycket effektivare. Rödbetssoppa är en gammal trotjänare som nog hängt med i 10 år när jag har haft problem med magen. Återigen - råa rödbetor eller kokta i bitar fungerar inte för mig. Rödbetorna måste rivas. VIKTIGT är också att inte ge små barn rödbetor.

RÖDBETSSOPPA, 4 port.
6-7 grovrivna rödbetor
2 gula lökar, hackade
200 g vitkål, strimlad
2 grovrivna morötter
1 l vatten
1 grönsaksbuljongtärning eller motsvarande -fond
3 kryddpepparkorn
1 lagerblad
vitpeppar
vinäger

Koka upp vattnet, buljongtärning/fond, kryddpeppar och lagerblad. Tillsätt grönsakerna och låt koka 15-20 minuter. Smaka av med vinäger och vitpeppar, samt ev. salt (jag tycker att det räcker med saltet i buljongtärningarna). Servera ev. med naturell (soja)yoghurt eller (soja)creme fraiche, bröd och ev. pålägg.

KATRINPLOMMONKRÄM, 1 portion
10 katrinplommon i bitar (eller 8 katrinplommon + 4 osvavlade aprikoser)
1½ dl vatten
maizenamjöl utrört i vatten
vaniljsocker eller vaniljarom
ev. malen kanel (eller låt 1/4 kanelstång koka med plommonen från början)
ev. citronsaft

Koka katrinplommonen i vattnet i 15 min. Red av med lite maizenamjöl utrört i vatten. Ta från värmen. Smaka av med vaniljsocker, ev. malen kanel och ev. citronsaft. Servera med sojamjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar