söndag 15 november 2009

Billig böngryta med grön currypasta

Här kommer en billig favoriträtt, som jag ganska ofta haft i min lunchlåda de senaste åren. Rätten går att variera väldigt mycket - igår bytte jag t.ex. ut bönorna mot potatis och tofu, och tillsatte en rad olika grönsaker, tillsatte citronskal, palmsocker samt minskade på tomatkrosset. Min man blev väldigt förtjust, och tyckte att rätten hamnade på hans 10-i-topplista över den mat jag har lagat under våra 6½ år tillsammans. Grytan är ganska smakrik, och passar därför bra med gryn som också smakar mycket. Mannen fick matvete till - för den som inte tål gluten går det lika bra med ris, bovete eller quinoa.

BILLIG BÖNGRYTA MED GRÖN CURRYPASTA, 4 port
3 dl torra bönor (helst pintobönor, kidneybönor, borlottibönor eller bruna bönor)
vatten
olja
2 stora gula lökar, hackade
2 stora morötter eller en bit kålrot i tärningar
300 g grovstrimlad vitkål (eller blomkålsbuketter)
3 hackade vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1-2 tsk currypasta (beror på vilken sort man använder - jag har för tillfället ICA:s, och den är rätt stark)
1 krm malen kardemumma
1 krm malen nejlika
1/2 tsk malen kanel
gärna något lagerblad
1 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander

Blötlägg bönorna i 8-14 timmar. Koka upp i nytt vatten och låt koka 10 min. Häll av vattnet. Koka upp i nytt vatten och koka ca 30 min, eller tills bönorna är ganska mjuka. Fräs löken. Tillsätt morötter/kålrot, kål och vitlök och stek en stund. Blanda i tomaterna och alla kryddorna. Låt koka minst 20 min, gärna längre, tills grönsakerna är mjuka (själv tycker jag att grytan vinner på att puttra länge, helst uppemot 40 min). Strö gärna över jordnötter vid serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar